Sådan sjusker forskere med statistik
Statistik spiller en væsentlig rolle i videnskabelig forskning, da den giver mulighed for at analysere og tolke data. Desværre sker det alt for ofte, at forskere sjusker med statistikken og præsenterer unøjagtige eller vildledende resultater. Denne artikel vil dykke ned i nogle af de mest almindelige fejl og misforståelser, som forskere begår, når de arbejder med statistik.
Statistisk signifikans
En af de hyppigste fejl, som forskere begår, er at overfortolke resultater, der ikke er statistisk signifikante. Statistisk signifikans er et mål for sandsynligheden for, at resultaterne er et tilfældigt fund. Når resultaterne ikke er statistisk signifikante, betyder det, at forskellen mellem grupperne eller sammenhængen mellem variablerne er så lille, at den sandsynligvis kunne være opstået ved en tilfældighed.
Det er vigtigt for forskere at være opmærksomme på, om resultaterne er statistisk signifikante, da det har betydning for, hvordan resultaterne fortolkes og tolkes. Så når forskere præsenterer resultater, der ikke er statistisk signifikante, bør de være forsigtige med at drage for vidtgående konklusioner.
Korrelation eller kausalitet?
En anden hyppig fejl er at antage, at en korrelation mellem to variable betyder, at den ene variabel forårsager den anden. Korrelation betyder blot, at der er en sammenhæng mellem variable, men det betyder ikke nødvendigvis, at de er årsagssammenhængende.
For eksempel kan der være en korrelation mellem indtagelsen af is og antallet af svømmere på stranden, men det betyder ikke, at spisning af is forårsager flere svømmere. Der kan være en tredje variabel, såsom vejret, der påvirker både isindtagelse og antallet af svømmere.
Forskere skal være forsigtige med at drage forhastede konklusioner om årsagssammenhænge baseret på korrelationer, da der altid kan være andre faktorer i spil.
Urepræsentativt stikprøve
En tredje fejl, som forskere ofte begår, er at bruge en urepræsentativ stikprøve og generalisere resultaterne til hele befolkningen. En stikprøve skal være repræsentativ for den gruppe, som man ønsker at generalisere resultaterne til.
Hvis forskere f.eks. ønsker at undersøge prævalensen af en sygdom i hele befolkningen, men kun undersøger en stikprøve af patienter, der søger behandling på et bestemt hospital, vil resultaterne ikke være generaliserbare til den bredere befolkning.
Det er afgørende for forskere at være opmærksomme på, om deres stikprøve er repræsentativ eller ej, da det har stor indflydelse på, hvorvidt resultaterne kan generaliseres.
Fejlmargin og usikkerhed
En fjerde fejl, der ofte begås, er ikke at rapportere fejlmarginen og usikkerheden omkring resultaterne. Når forskere rapporterer resultater, er det vigtigt at angive, hvor stor usikkerhed der er omkring tallene.
Fejlmarginen er en indikator for, hvor præcise resultaterne er, og angiver, hvor stor forskel der kan være mellem resultaterne og den egentlige værdi. Uden angivelse af fejlmarginen kan resultaterne give et vildledende indtryk af præcisionen og pålideligheden af resultaterne.
Konklusion
Forskere har en vigtig rolle i at producere og sprede pålidelig viden. Desværre kan fejl og sjusk med statistik føre til unøjagtige og vildledende resultater. Det er derfor afgørende, at forskere er grundige og omhyggelige, når de arbejder med statistik, og at de er opmærksomme på de faldgruber, der kan opstå. Ved at undgå disse fejl og misforståelser vil forskere kunne sikre, at deres resultater er pålidelige og bidrager til den videnskabelige forståelse.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er statistik?
Hvad betyder det at sjuske med statistik?
Hvorfor sjusker forskere med statistik?
Hvad er de potentielle konsekvenser af at sjuske med statistik?
Hvilke faktorer kan bidrage til, at forskere sjusker med statistik?
Hvordan kan man opdage sjusk med statistik?
Hvordan kan man undgå at sjuske med statistik?
Hvad er nogle eksempler på kendte tilfælde af sjusk med statistik?
Hvad gør videnskabelige tidsskrifter og institutioner for at bekæmpe sjusk med statistik?
Hvad kan gøres for at øge bevidstheden om sjusk med statistik og fremme korrekt brug af statistik i forskningen?
Andre populære artikler: I ruiner • Rosenhavens hemmeligheder • Gerd Laugesen: En dybdegående præsentation af en dansk kunstner • Fjendens ansigt • Massevis af begravede dale i Danmarks undergrund • Hvor meget må forskerne vide om din sundhed? • Studie af genanvendelige stofmundbind • Vil du gerne præstere bedre i sport? Så tal til dig selv • Kan man blive træt af at blinke? • Mikrobiologier jubler: Har fundet mikrobe, der spiser metan og jern • Forskere: Har vi massetestet helt uden grund? • Efterår på altanen | Få altaninspiration her • Fuldmåne og nymåne kan betyde større jordskælv • Vold og magt af Elsebeth Egholm: Et dybdegående indblik • Kvinder med betændte bryster stopper amning for tidligt • »En forhistorisk frø-tragedie« • Svampejagt i naturen | Få gode råd • Konkurrence: Hvad skal nyt astro-fænomen hedde? • Angelas aske af Frank McCourt • Havens fugle | Vildtfuglefodring af havens fugle hele året